Keolis tar över driften av regiontrafiken i Uppsala

När Keolis tar över driften av regiontrafiken i Uppsala kommer omkring 600 busschaufförer och verkstadsarbetare vara tvungna att söka sina jobb igen. De får nämligen inte följa med när Keolis vann upphandlingen av regiontrafiken. Upplands Lokaltrafik (UL) menar att detta är bäst för skattebetalarna. Detta rapporterar Riktpunkt och SVT Nyheter.
Trots att många regioner och kommuner ställer krav på att de anställda ska få följa med när ett nytt företag tar över efter ett annat företag, så har UL valt att inte ställa det kravet. Istället säger Johanna Bång, trafikchef på UL, att detta tillåter en mer “effektiv verksamhet”, vilket i sin tur skulle ge skattebetalarna mer för pengarna.
SKP Uppsala vet att det i praktiken betyder mer profit till ägarna på bekostnad av arbetare och resenärer. När arbetarna inte automatiskt följer med kan man enkelt välja bort vissa arbetare, de med högst lön eller de som är mer stridbara. Det är också ett tillfälle för företaget att skära ner och inte anställa med en tidigare anställning. På så sätt kan man pressa upp lönsamheten, samtidigt som bördan ökar för de som är kvar. När nästa upphandling sker, kan man göra samma sak igen. På så sätt kan man på ett smidigt sätt med jämna mellanrum reglera personalstyrkan.
Busschaufförerna själva är oroliga och en del söker redan andra jobb.
Nedskärningar i Uppsala är inget nytt. SKPs organ Riktpunkt har tidigare rapporterat om nedskärningar för hundratals miljoner på Akademiska Sjukhuset.
SKP Uppsala verkar för trygghet på arbetsplatserna och avgiftsfri kollektivtrafik. Genom en progressiv kommunalskatt är det möjligt med en modern kollektivtrafik för stadens alla invånare.